Chrám v archaickém chápání
Podle Eliadeho je chrám v archaickém chápání jakýsi „otvor vzhůru",
zajišťující spojení se světem bohů. Ale i dnes, dodává Eliade, chrám
pro věřícího participuje na nějakém jiném prostoru, než je prostor
ulice, v níž stojí; chrámový práh jednak odděluje oba světy, posvátný a
profánní, jednak umožňuje přechod z jednoho do druhého. Chrám je obraz
světa (imago mundt) a zároveň příbytek bohů; představuje svět a zároveň
svět posvěcuje a očišťuje. Bývá stavěn podle vzoru, který je v nebi.9
Tomuto archaickému pojetí se patrně nejvíc blíží pojetí chrámu v
hinduismu. Chrámy jsou tu chápány jako pozemské příbytky bohů. Právě
proto jsou však vystaveny útokům démonů, kteří proti bohům (dévům)
vedou válku. Proto musí být chráněny už u vchodu sochami děs budících
ozbrojených strážců, anebo zas objímajících se milenců, kteří
vyzařováním sexuální energie mají tvořit jakýsi magický ochranný štít
chrámu. Hinduistické chrámy jsou stavěny jako trojrozměrná mandala,
symbol makrokosmu.
Hinduistický chrám v Rangúnu
V hlavním hinduistickém chrámu v Rangúnu nás provázel místní kněz,
bagun, polonahý mladý muž s pomalovaným čelem - podle svislých proužků
s tečkou bylo možné rozeznat, že paří k višnuistům, uctívačům Višnua;
uctívač Šivy by měl na čele zas dva nebo tři vodorovné proužky s tečkou
či oválem. Ochotně se nás snažil orientovat v záplavě soch bohů uvnitř
templu: je tu jak Višnu-Udržovatel, strážce spravedlnosti a řádu, tak
božský tanečník Šiva-Milostivý, spojující v sobě prvek destrukce i
tvoření. Je tu také syn Šivy a jeho manželky Párvatí Ganéša, se sloní
hlavou, odstraňovatel překážek, a hned vedle něho ostře zeleně
vybarvený opičí bůh Hanumán, oblíbený ochránce. V několika svých
podobách je tu vyobrazen černomodrý Kršna, avatár boha Višnua, věrný
spojenec lidí a neúnavný milovník půvabných pastýřek, známý rádce z
eposu Bhagavadgíta. Evropany zpravidla nejvíc fascinuje strašná černá
bohyně Kálí, s vyplazeným krvavým jazykem, s údy lidských obětí za
pasem a zakrváceným popravčím mečem v ruce, - symbolizuje pomíjejícnost
všeho, ale zároveň i ženskou kosmickou energii, šakti. Rámakršna,
ncohinduistický mystik 19. století, byl od svého mládí zasvěcený službě
této bohyni a zdůrazňoval také její „druhou tvář" - podobu milostivé
matky, kterou ztotožňoval s absolutnem.
Charakteristickým znamením hinduistických chrámů je lingam, falus,
vztyčený mužský úd - symbol pí odive a tvořivé síly Sivý. A před
chrámem často najdeme zpodobení jízdních zvířat bohů - například býka
Nandina, patřícího Šivovi, orla Garudy, na kterém jezdí Višnu, případně
hada Šeši, na němž Višnu spí. Chrám je především místem oběti. Věřící
do něj vstupuje jen na krátkou chvíli; pak se zdržuje na chrámovém
nádvoří, kde je místo pro meditaci, modlitby ěi recitaci posvátných
textů. Oběť je v hinduismu nejvyšší formou uctění boha nebo bohyně. Za
staletí prošla velkým vývojem od védských zápalných obětí a obětování
zvířat po dnešní nezápalnou púdžu. Prakticky jediným pozůstatkem
krvavých obětí je dnes obětování kůzlat bohyní Kálí; konají se
každodenně v chrámu Kálíghátu v Kalkatě a pak o lednovém výročním
svátku (Kálí-púdža) zejména v Bengálsku.
Rituály v hinduistických chrámech mají velmi rozmanitou podobu - od
vyzvánění (jímž věřící upozorňuje boha na svůj příchod) a předložení
obětiny před sochu božstva s doprovodem předepsaných sanskrtských textů
po zapalování kadidla a olejových lamp, případně obcházení sochy s
úklonami. Existují však i složité rituální úkony, prováděné zejména v
jižní Indii. K nim patří například každodenní probouzení a uspávání
chrámového božstva hudbou a tancem, recitace posvátných textů či zpěv
oslavných hymnů, Vše provádějí výlučně bráhmani; ovšem věřící si už
svou pasivní přítomností (a také finančními příspěvky) mohou hromadit
zásluhy pro lepší příští zrození. Bráhman některé obětiny - poté, co je
předložil božstvu, ukončil oběť - vrátí zas obětujícímu a ten šije
odnese domů jako požehnanou potravu (prasád).
Výroční svátky - višnuistické, šivaistické, šaktické
Hlavní a nejpočetnější oběti jsou soustředěny do výročních svátků,
jejichž počet je v Indii neobyčejně vysoký. I když jsou v podstatě
orientovány na jednotlivé sekty (višnuistické, šivaistické, šaktické),
slaví je zpravidla všichni dohromady. K celoindickým patří hlavně časně
jarní svátek hólí k uctění Višnuovy inkarnace Kršny - při něm se lidé
posypávají navzájem barevnými prášky a polévají zbarvenou vodou -, dále
podzimní svátek dívalí k poctě bohyně štěstí. Lakšmí - na její počest
se rozsvěcuje množství lamp a lampiček - a také maháši-varátri neboli
,,velká Šivova noc", uctívající boha Šivu zapalováním ohňů, zpěvem a
extatickými tanci.
Dovedeme si jistě představit, jak pestré panoptikum indických božstev
-včetně hojně užívané sexuální symboliky - muselo asi působit na první
křesťanské misionáře a dosud působí na některé křesťany ze Západu,
kteří neznají celý kulturní kontext indického myšlení. Sexuální
symbolika indického náboženství -rozšířená především ve školách
tantrismu - není projevem nějaké amorální bezuzdnosti, i když se obřady
v chrámech kuitů plodnosti mohly někdy zvrhnout v obyčejné orgie a v
tomto smyslu bývaly kritizovány samotnými hinduisty. Je to především
oslava tvořivé, plodné božské energie života a zároveň výraz touhy po
harmonii, po spojení protikladů, symbolizovaném spojením mužského a
ženského principu. O tom, zda pestrost indického „nebe", zobrazená
množstvím božských zpodobenin a oltářů v chrámech, je vskutku projevem
„polytcismu" a zda toto uctívání božské mnohosti lze opravdu považovat
za to, co náboženství abrahamovské tradice nazývají „modlářstvím", si
povíme více v příští kapitole.
Kláštery v buddhismu
V buddhismu se z klášterů, které původně sloužily jen jako útulky
mnichů, postupně stala významná kultovní centra - mnohdy s nádhernými
svatyněmi. Dnes v každém klášteře najdeme jak část, kde jsou cely
mnichů (yihára), tak modlitebnu či svatyni (čaitja).
Buddha sám žádné obřady nezavedl a mniši také zprvu zřejmě necítili
jejich potřebu; laikům se však v buddhismu vždy poskytovala volnost
účastnit se jakéhokoliv náboženského kultu. A tak zejména vlivem laiků
se začaly stavět chrámy, které se příliš neliší od hinduistických -
mívají však větší hlavní loď, kde je vždy na čestném místě Buddhova
socha. Někdy - a to je typické pro mahájánu, buddhismus „Velkého vozu"
-jejich tam velké množství a bývají tam i sochy dalších světců,
bódhisattvů a významných laiků. I když původní buddhismus žádné oběti
neznal, v průběhu staletí převzala zejména jeho mahájánová a
vadžrajánová větev zvyk klást před Buddhovy sochy a obrazy obětiny
(jídlo, květiny) a zapalovat lampy a svíčky. Není však při tom - na
rozdíl od hinduismu - zapotřebí žádného prostředníka a věřící sami
spojují tyto úkony s modlitbami. Slaví se také různé svátky, spojené
například s výročím Buddhova narození, osvícení nebo s jeho odchodem do
nirvány. Nejcharakterističtější z buddhistické chrámové architektury
jsou stúpy, polokulovité mohyly, původně sloužící k uložení Buddhova
popele a ostatků.
Do stup se nevstupuje
obcházejí se dokola (vždy pravým bokem k
stavbě) za neustálé recitace modliteb a manter. V Číně se ze stup
vyvinuly pagody, štíhlé věže s osmihranným půdorysem a vždy lichým
počtem poschodí.
Během natáčení jsme navštívili podivuhodné barmské město Pagan, které
tvoří les tisíců pagod všech možných velikostí a tvarů. Marco Pólo,
který projížděl těmito kraji několik staletí před námi, považoval prý
právě toto město za nejkrásnější na světě. Když jsme vystoupili při
západu slunce na vrchol nejvyšší přístupné pagody, nebylo těžké si
představit, jak toto moře krásy - nyní po staletích loupeživých nájezdů
a mnoha ničivých zemětřeseních už často obrácené v trosky - muselo
působit v době, kdy mnohé z těchto staveb byly pokryty zlatem a
stříbrem; v té chvíli jsme dokázali tvrzení zkušeného středověkého
světoběžníka pochopit.
Pojetí starých izraelských svatyň
Ve světě abrahamovských náboženství se archaickému chápání chrámu
nejvíce blíží pojetí starých izraelských svatyň, např. svatyně v
Bét-elu (Domě Božím), spojená s biblickým vyprávěním o Jákobově snu a o
žebříku (či schodišti), spojujícím zemi a nebe (Gn 28) - a později
ovšem Šalamounův jeruzalémský chrám (IKr 6). Podle knihy Exodus dal
Hospodin Mojžíšovi už na poušti vzor pro stavbu svatyně a veškerého
jejího zařízení (Ex 25); také když David dává Šalamounovi plán pro
stavbu chrámu, rovněž ho upomíná na jeho nebeský archetyp (IPa 28). V
knize Moudrosti je psáno, že chrám měl být budován podle podoby stánku,
jejž Bůh připravil od věčnosti. Jeruzalémský chrám byl nejvýznamnějším
náboženským centrem Izraele. Zde našla své důstojné místo archa úmluvy,
zde se přinášely oběti zvířat a plodů a konaly se třikrát denně (ráno,
odpoledne a večer) pravidelné bohoslužby, rozšířené o další přídavky na
sabat a další sváteční dny.
Chrámový kult měl však i své kritiky: izraelští proroci kladli důraz na
víru, která nespočívá ve spoléhání na mechanismus obětí a celého
chrámového provozu, nýbrž ve skutcích milosrdenství a v lásce k Bohu,
jež se osvědčuje v lásce k lidem a v úsilí prosadit právo a
spravedlnost pro chudé a bezmocné. Když byl tzv. První jeruzalémský
chrám zničen (v roce 587/6 před Kristem), bylí to především proroci,
kdo během babylonského exilu udržovali víru a naději Židů. Tehdy se
patrně také objevil zárodek instituce, který se však prokazatelně
realizoval až po zničení Druhého jeruzalémského chrámu Římany v roce jo
po Kristu - totiž synagoga.
Studium má
stejný význam jako přinášení obětí samotných
Zřejmě již v babylonském zajetí, a hlavně v době po něm, během stavby
Druhého chrámu izraelské náboženství konstituovalo své texty, přičemž v
popředí stál text Tóry. Zničení Druhého chrámu při neúspěšném židovském
povstání proti římské okupaci, a zejména vyhnání Židů z Jeruzaléma po
povstání Bar Kochby (v letech 132-135 po Kristu) znamenalo osudový
obrat v dějinách židovství. Tři ze čtyř největších a nejznámějších
proudů judaismu v době Druhého chrámu, aktivní ještě v době Ježíšově,
zanikly: s chrámem zanikla kněžská třída saduceů, za války byli
vyhubeni nejagilnější nepřátelé Římanů, zéloti - „horlivci" a Římané
zničili i komunitu esejců, kteří zřejmě sídlili též v Kumránu. Jediná z
těchto skupin přežila -farizejové, „oddělující se" a „vykládající"
Zákon. Jejich zásluhou a zásluhou synagog se židovství udrželo jako
náboženství dodnes, přes rozptýlení do celého světa (diasporu) a přes
mnoho vln drastického pronásledování - až po holocaustve 20. století.
Lze říci, že po zničení Chrámu skončilo staré izraelské náboženství a
zrodil se judaismus, založený na etice a na modlitbě, na studiu Tóry a
na dodržování přikázání. Bylo to v téže době, kdy se začalo nadechovat
mladé křesťanství - lze říci, že judaismus diaspory a křesťanství,
misionářsky pronikající do různých končin světa, jsou přibližně stejně
staré, paralelně se rozvíjející proudy, těžící ze společného dědictví
starého Izraele.
Chrámová obětní bohoslužba (avodá) byla nyní v judaismu nahrazena
„bohoslužbou srdce" (avoda še-be-lev) - modlitbou. Oběti krvavé se
změnily na oběti rtů. Ranní, odpolední a večerní modlitby tak nahrazují
každodenní ranní, odpolední a večerní oběť v Chrámu. Do liturgie byly
zařazeny některé texty, pojednávající o obětech, a to ze dvou důvodů:
eschatologického - „abychom nezapomněli, jak oběti přinášet, až bude po
příchodu mesiáše obnovena chrámová bohoslužba" -, a také proto, že
podle rabínských představ četba těchto pasáží a jejich studium má
stejný význam jako přinášení obětí samotných.
Legendární Golem
V rabínském judaismu existuje jediný obřad, který je obětí svého druhu
a nahrazuje obětování dvou kozlů v biblické době na Den smíření -
omkipur, totiž obřad kaparot (smíření hříchů), který někteří Židé
provozují v předvečer Dne smíření. Jde o obětování bílého kohouta za
mužské členy rodiny a bílé slepice za její ženské členy. (Takto
obětovaná drůbež se pak daruje chudým; řada rabínů však proti tomuto
zvyku brojí a doporučuje, aby se chudým dala hodnota této drůbeže v
penězích.) Samaritáni dodnes obětují na hoře Gerizim v době svátku
Pesach beránky tak, jak je obětovali Izraelci při vyjití z Egypta. U
Židů symbolizuje dnes oběť beránka opečené kuřecí křídlo o pesachovém
(velikonočním) domácím obřadu, nazývaném seder (pořádek).
Slovo synagoga je řeckým synonymem hebrejského výrazu bejt kneset, tj.
dům „shromáždění". Synagoga jako instituce je jak školou - místem učení
-, tak místem modlitby a také společenských setkání, případně komunální
správy židovské obce. K náboženským povinnostem každé židovské obce
patří postavit synagogu a přispívat na její chod. Tradice rovněž
zavazuje k úctě k budově synagogy - nesmí se tam jíst, spát, tlachat,
mluvit o penězích (s výjimkou charitativních akcí a vykupování
zajatců), nesmí být používána jen jako průchod pro zkrácení cesty či
jen jako úkryt před deštěm; musí být udržována v čistotě. Kdo z Pražanů
by si nevzpomněl na podivuhodného synagogálního sluhu rabi Loewa,
legendárního Golema?
Obřad v rabínském judaismu
V rabínském judaismu existuje jediný obřad, který je obětí svého druhu
a nahrazuje obětování dvou kozlů v biblické době na Den smíření -
omkipur, totiž obřad kaparot (smíření hříchů), který někteří Židé
provozují v předvečer Dne smíření. Jde o obětování bílého kohouta za
mužské členy rodiny a bílé slepice za její ženské členy. (Takto
obětovaná drůbež se pak daruje chudým; řada rabínů však proti tomuto
zvyku brojí a doporučuje, aby se chudým dala hodnota této drůbeže v
penězích.) Samaritáni dodnes obětují na hoře Gerizim v době svátku
Pesach beránky tak, jak je obětovali Izraelci při vyjití z Egypta. U
Židů symbolizuje dnes oběť beránka opečené kuřecí křídlo o pesachovém
(velikonočním) domácím obřadu, nazývaném seder (pořádek).
Slovo synagoga je řeckým synonymem hebrejského výrazu bejt kneset, tj.
dům „shromáždění". Synagoga jako instituce je jak školou - místem učení
-, tak místem modlitby a také společenských setkání, případně komunální
správy židovské obce. K náboženským povinnostem každé židovské obce
patří postavit synagogu a přispívat na její chod. Tradice rovněž
zavazuje k úctě k budově synagogy - nesmí se tam jíst, spát, tlachat,
mluvit o penězích (s výjimkou charitativních akcí a vykupování
zajatců), nesmí být používána jen jako průchod pro zkrácení cesty či
jen jako úkryt před deštěm; musí být udržována v čistotě. Kdo z Pražanů
by si nevzpomněl na podivuhodného synagogálního sluhu rabi Loewa,
legendárního Golema?
Architektura a vybavení synagog se liší podle jednotlivých směrů v
židovství a samozřejmě podle materiálních možností jednotlivých obcí.
Některé prvky jsou však společné - schrána na svitky Tóry (aron
ha-kodeš)-, která je v evropských synagogách na východní zdí (účastníci
bohoslužeb jsou tak obráceni směrem k Jeruzalému), a čtecí pult, tzv.
bima. Před schránkou Tóry bývá v posledních staletích zavěšeno věčné
světlo (podobně jako před svatostánkem v katolických a pravoslavných
chrámech).
Tradičně jsou muži a ženy v synagoze odděleni
v konzervativním proudu židovství však už existují synagogy, kde je
oddělení pouze na levou a pravou řadu sedadel a v reformním někdy vůbec
chybí. Židovství se dnes dělí na tři hlavní proudy - na židovství
ortodoxní, dále reformované čili liberální a za třetí -jako jistý
kompromis mezi nimi - proud konzervativní. Liberální proud přinesl do
synagogální bohoslužby i architektury řadu prvků inspirovaných
křesťanstvím - kázání a kazatelnu, talár, varhany a sbor apod.;
existují zde i ženy-rabínky, při bohoslužbě se užívá národní jazyk, a
dokonce se výjimečně ani nevyžaduje, aby muž nosil pokrývku hlavy
(kipu, jarmulku). Ve Spojených státech můžete být svědky toho, že
věřící přijíždějí do synagogy o sabatu auty (což ortodoxní tradice o
sabatu a svátcích zakazuje) a po bohoslužbě navštěvují restaurace,
které nejsou košer - to by v Izraeli na radě míst bylo těžko
představitelné.
Židovství se
snaží najít místo i pro ty, kteří nesdílejí víru otců
Mluvíme-li o židovství, o tomto specifickém propojení víry a
ctnicity, musíme se zmínit i o zcela sekulárních Židech. Židovství se
snaží najít místo i pro ty, kteří nesdílejí víru otců (nebo si z ní
uchovávají jen určité prvky) a s náboženskými obřady a obyčeji téměř
nepřicházejí do styku. Často však i tito „vzdálení synové a dcery"
přicházejí alespoň v Den smíření na bohoslužby do synagogy a jsou tam
akceptováni. (Je to něco podobného, s čím se setkáváme u
témčr-ateistických-křesťanů při vánoční půlnoční mši). Z židovských
bohoslužeb, jichž jsem se směl účastnit, vzpomínám především na dvě. Na
bohoslužbu v pražské Vysoké synagoze na svátek Purim, oslavující
vysvobození Židů z úkladů nepřátel zásluhou moudré a statečné královny
Ester. I když během dne se drží půst, tento svátek včetně večerní
bohoslužby a následujícího banketu má poněkud karnevalový charakter:
někteří věřící přicházejí v maskách a roztodivných kostýmech a při
vyslovení jména proradného Hammana - „ať je jeho jméno vymazáno!" -
spustí bujarý pokřik, dupou a rachotí řehtačkami; nakonec podle dávné
tradice mají vypít tolik vína, aby už nebyli schopni rozeznat zlotřilce
Hammana od spravedlivého Mordechaje (svátek připomíná, že ve světě se
často mísí zlo s dobrem tak, že jde jen špatně rozeznat). Zejména však
vzpomínám na první večer svého posledního pobytu ve Svaté zemi, na
bohoslužbu v telavivské synagoze při zahájení sabatu. Nesmírně mne
dojalo, kolik přítomných umělo zpaměti hebrejsky přezpívat celou jednu
z biblických knih, Píseň písní, jako hymnus k uvítání „Královny sabat".
Od té doby zřídka mine páteční večer, abych si nevzpomněl, že se
západem slunce a soumrakem nadchází pro naše starší bratry a sestry ve
víře sváteční čas, v němž podle tradice člověk dostává ještě druhou,
„sabatovou" duši, tu, kterou bude mít jednou v ráji...
Ježíš a jeho první učedníci kázali v synagogách
ale už Nový zákon
svědčí o vyhánění křesťanů ze synagog a o rozkolu obou tradic,
zpečetěném teologií apoštola Pavla. Synagoga (jako instituce a jako
symbol židovského náboženství) je pak v křesťanské rétorice a
ikonografii často v polemickém zápalu hanobena (podobně jako jsou zas
Ježíš a křesťané pomlouváni v Talmudu); hovoří se o „synagoze Satanově"
a na portálech středověkých katedrál je znázorňována (v protikladu k
triumfální církvi) jako žena se zavázanýma očima - neboť nerozpoznala
Mesiáše.
Dnes je vztah církve k židovství už jiný, mnohem vstřícnější a
bratrštější -hlavním přelomem byl holocaust za 2. světové války. Mnoho
křesťanů si při následném odhalení těchto hrůz uvědomilo, že jakkoliv
dřívější antijudaismus (vymezení vůči židovskému náboženství) byl něčím
zcela jiným než nacistický antisemitismus (nenávist k židovství jako
rase) (vyplývající z novopohanské ideologie krve a půdy, která tyto
zaměřuje nejen proti židovství, nýbrž i proti křesťanství a celé
evropské humanistické tradici), přesto i křesťanský antijudaismus v
lecčems psychologicky připravil půdu pro antisemitismus, nebo alespoň
oslabil ostražitost mnoha křesťanů vůči nebezpečí zrůdné rasistické
teorie a z ní plynoucí praxe.
Křesťanské kostely (výraz označující sakrální budovy je v mnoha
jazycích zároveň označením pro církev) jsou ve skutečnosti mnohem
bližší synagogám (shromaždišti obce věřících) než „pohanským" svatyním
asijských náboženství (pozemským příbytkům božstev). Také křesťanská
bohoslužba v mnohém navazuje na chrámovou a synagogální liturgii;
zahrnuje četbu a modlitby z hebrejské Bible, křesťany zvané Starý
zákon.
V prvních staletích, kdy bylo křesťanství v římské říši vystaveno vlnám
drastického pronásledování, střídaným obdobími relativního klidu, se
křesťanské bohoslužby konaly většinou po domech (ostatně křesťané kteří
prožili nedávné časy komunistického pronásledování „tajné církve", a
kněží, působící „bez státního souhlasu", si také na domácí liturgii
velmi dobře pamatují!). O improvizovaných místech bohoslužby svědčí
některé archeologické nálezy v katakombách; dnešní historici však
popírají romantickou představu o tom, že první generace křesťanů se
prakticky trvale zdržovala v podzemních úkrytech. (Opět jedna žertovná
reminiscence z konce sedmdesátých let dvacátého století: Při jedné mši
v podzemní kotelně - tehdejším pracovišti filozofa-disidenta,
pozdějšího předního českého diplomata -jeden z účastníků sarkasticky
poznamenal, že za pár století se bude určitě tvrdit, že představy o
bohoslužbách křesťanů ve dvacátém století v podzemních prostorách byly
také určité jen legendy; mimochodem sotva to dořekl, vtrhla do kotelny
tajná policie a zbytek noci jsme strávili výslechy v policejní
centrále.)
Konstantin poskytl křesťanství neočekávaně svobodný
prostor
Poté co císař Konstantin poskytl křesťanství neočekávaně svobodný
prostor, první velké římské baziliky legalizovaného a vzápětí
triumfujícího náboženství evokovaly cosi ze sakrálního ducha
jeruzalémského chrámu a svatyň římského pohanství (ostatně mnohdy tyto
chrámy vznikly z původně pohanských svatyní - zvláště" výmluvným
příkladem je římský Pantheon). Zaseje tu „dům Boží a brána nebeská",
obrážející jak teologické a kosmologické představy křesťanů té doby,
tak reprezentující nové společenské postavení církve. Zvláštně
triumfální a mysteriózní jsou stavby chrámů byzantského období s
typickými zlatě zářícími mozaikami v kupoli, z nichž přísně a
majestátně shlíží Christos Pantokrator, Kristus Vševládný, Pán nebe i
země.
Přímými dědici spirituální kultury byzantské říše jsou pravoslavné
církve a jejich sakrální stavby. Pro pravoslavné kostely je příznačné
oddělení věřících od kléru - oddělení presbytáře (kněžiště) od chrámové
lodi ikonostasem, případně (ve staroorientálních církvích) závěsem či
hustým závojem. Věřící velkou část bohoslužby (zejména nejdůležitější
část eucharistické slavnosti, „božské liturgie") nemohou vidět.
Důležitou úlohu v bohoslužbě proto hraje diákon (jáhen), který před
ikonostasem přednáší své modlitby (zejména přímluvy -jekténijé) a
spojuje tak věřící s knězem.
Toto uspořádání chrámu úzce souvisí s celým prožíváním liturgie
pravoslavnými laiky (psychologicky radikálně odlišným od stylu účasti
protestantů a dnešních katolíků na bohoslužbě): neočekává se od nich
ani aktivní spoluúčast, ani intelektuální porozumění celému obřadu,
nýbrž mystické ponoření, které nemusí příliš korespondovat s vlastním
průběhem liturgie. Pravoslavní věřící prostě přicházejí a odcházejí
během obřadu a ani se neočekává, že by byli účastni na celé dlouhé
bohoslužbě. Při pravoslavné bohoslužbě se také nepoužívají žádné
hudební nástroje, důležitou roli však hraje chór, který (byť by šlo o
jediného zpěváka) odpovídá knězi vlastně namísto věřících, jejich
jménem. Někteří vykladači k tomu poznamenávají, že zatímco západní
křesťanství je christocentrické (zaměřené hlavně na druhou osobu
Trojice, na Krista), východní křesťanství a pravoslavná bohoslužba jsou
pneurnatocentrické- zdůrazňují mystickou roli Ducha, který „vane, kam
chce".
Tajemné atmosféry bohoslužby,
umocněné celou atmosférou chrámu
Možná že toto mystické ponoření do tajemné atmosféry bohoslužby,
umocněné celou atmosférou chrámu, barevným příšeřím, velkolepou
architekturou, majestátní velikostí a nádhernou výzdobou,
charakterizovalo i středověkou a barokní katolickou liturgickou
zbožnost - v mnohém přetrvávající až k posledním liturgickým úpravám ve
20. století (po Druhém vatikánském koncilu). Přispíval k tomu i laikům
většinou nesrozumitelný liturgický jazyk, latina, a vysoce esteticky a
citově působící liturgická kultura včetně hudebního doprovodu
bohoslužeb. Centrem katolického kostela byl tradičně oltář, místo
„nejsvětější oběti", respektive (od středověku) svatostánek
uchovávající eucharistii. Ve středověku býval v presbytáři poblíž
oltáře, později přímo na oltáři, obráceném k Východu, kam byl vždy
kostel orientován. Druhým důležitým místem byla kazatelna, vyvýšená
tak, aby bylo kazatele dobře vidět a slyšet.
Snad nejvýmluvnějším architektonickým vyjádřením ducha katolické církve
(zejména její středověké podoby) jsou gotické katedrály, tj. biskupské
chrámy (od slova katedra, biskupský stolec - symbol biskupova
učitelského poslání a úřadu). Sloh, pro nějž pozdější staletí
(zamilovaná do klasické antiky) vynašla posměšné označení podle
barbarských Gótů, ztělesňuje vznešenou harmonickou vizi kosmu,
spojující pozemskou a nebeskou hierarchii, jak ji nalézáme v dílech
jednoho z nejvlivnějších autorů středověku, tajemného mystika Dionýsa
Areopagity. Na vitrážích a freskách katedrál se můžeme setkat se
„seriály" ilustrujícími biblické příběhy - nazývané bibliapauperum,
Bible chudých - pro ty, kteří nedovedli číst.
Při procházení gotickými katedrálami - zejména při pohledu na
pitoreskní figury satanášů mezi chrliči, jimiž oplývá zejména vnější
ochoz pařížského chrámu Notre Dáme - si vždycky vzpomenu na jednu
okrajovou poznámku v díle Dionýsa Areopagity, která mne kdysi
fascinovala, že totiž „nepodobná a nenáležitá" zobrazení posvátných
věcí chrání před idolatrií, jinými slovy: v chrámě má být vždy nějaký
detail, který má rušivý, komický, neslušný či jinak nepatřičný
charakter, aby tak byl věřící upozorněn, že ještě není v nebi, a aby
byl uchráněn vůči pokušení k modloslužbě.
Vzpomínám
na jednoho francouzského teologa, který mne před lety ve
Štrasburku provázel gotickým chrámem, který se stal reformačním
kostelem: reformátoři postavili do středu kazatelnu a odstranili
barevné vitráže oken: nyní je v centru slovo Písma a kázání (a na čtení
musí být vidět). Zachovali však nádherné varhany. „Mystika," řekl můj
kolega, „se v reformaci přelila do hudby - zejména do Bachových a
Schútzových oratorií."
Také úprava liturgie a liturgického prostoru v katolické církvi po
Druhém vatikánském koncilu (1963-1965) dala, zdá se, částečně za pravdu
některým dávným požadavkům reformátorů: mše se slouží u oltářů
připomínajících více stůl (hostinu poslední večeře) než „obětní místo",
a to čelem k lidu a v národních jazycích. Místo vyvýšené kazatelny
(navozující kromě jiného pocit „vyvýšenosti" kněze nad lidem) se užívá
prostý pulpit a presbytář má vyjadřovat spojení obou „prostřených
stolů", obou hlavních částí eucharistické slavnosti -„stolu Slova" a
„stolu eucharistické hostiny". Eucharistie se za určitých podmínek a
vhodných okolností může dnes i v katolické církvi podávat i laikům „pod
obojí způsobou", eucharistie chleba i vína. Místo pro uchovávání
eucharistie má být v postranní kapli, uzpůsobené k nerušené tiché
adoraci. Podobně má být relativně oddělený prostor vyhrazen křtitelnici
a obřadu křtu - ostatně baptisteria (křestní kaple) jako dokonce zcela
oddělené stavby nacházíme už po boku mnoha románských katedrál.
Dramatická exaltovanost a triumfalismu. dýchající z mnoha barokních
sakrálních staveb doby katolické reformace Éi z monumentálního zbožného
kýče romantismu („L'art de Saint-Sulpice"), jak se zdá, už v dnešní
katolické církvi „není na pořadu dne". Teolog Romane Guardini napsal o
jednom z prvních moderních kostelů v Německu: „Co se týká nepřítomnosti
obrazů v tomto svatém prostoru, je přece obrazem sama jeho
vyprázdněnost. (...) správně formované prázdno prostoru a plochy není
pouhou negací obraznosti, nýbrž jejím protipólem. Vztahuje se k
obraznosti podobně jako mlčení ke slovu. Jakmile se mu člověk otevře,
pocítí v něm tajuplnou Přítomnost. Vyjadřuje aspekt posvátna, který
tvarem a obrazem nelze zachytit."
Dívá-li se nestranný historik náboženství na vývoj protestantismu
přizná mu jistě mnohé zásluhy na intelektuálním a teologickém poli;
avšak těžko se zbaví dojmu, že reformace za chvályhodnou snahu navrátit
se k prostotě prvotního křesťanství a vymezit se proti přebujelosti
středověké religiozity, zaplatila tragickou daň - v mnoha oblastech
náboženské kultury (spirituality, mystiky, liturgie, náboženského umění
apod.) znamenala z mého pohledu ochuzení než obohacení křesťanské
tradice. „Zjednodušení" někdy bohužel přinášelo také ztrátu krásy, šíře
a hloubky; na vnější podobě mnoha protestantských církevních staveb a
formě bohoslužeb, postrádajících věky precizovanou liturgickou kulturu
s významovým bohatstvím jejích četných symbolů, je to dosti patrné. V
naší zemi znemožnila desetiletí komunistické diktatury rozvinout
moderní církevní architekturu, a mnohé z kostelů, které narychlo
vyrostly po roce 1989, příliš nesvědčí o tom, že by si církev uchovala
svůj tradiční smysl pro krásu. Nemohu si pomoci: estetika náboženského
prostředí vždy prozrazuje velmi mnoho o duchovní hloubce a
opravdovosti; dominance prostřednosti a kýče není jen prohřeškem proti
dobrému vkusu, nýbrž též znepokojujícím signálem úpadku v oblasti
spirituality. Kde je víra spojena s autentickým duchovním hledáním a s
ním spojenými zápasy, má také její umělecký výraz často strhující
dynamiku; kde se proměňuje v povrchní ideologii, tam se „umění", které
ji má „propagovat", sloužit a ilustrovat, zákonitě propadá do banality
a kýče.
Už svatý Tomáš Akvinský věděl, že krása je jedna z předních
„vlastností" Božích. Možná by o postupu „sekularizace" (nyní mám na
mysli negativní aspekt tohoto jevu) více než ubývající počet
návštěvníků bohoslužeb něco vypověděla míra mizení krásy z našeho
prostředí, z našeho umění - a také z mnoha našich kostelů...
Mešity - Muhammed je posel Alláhův
Kdo navštívil některou z tradičních islámských zemí (anebo nocoval ve
starém Jeruzalémě), jistě nezapomene, jak byl za rozbřesku místo
„kuropění" buzen hlasitým provoláváním muezzinů. Pětkrát denně zní z
minaretů (označení pochází z arabského výrazu pro maják): „Alláh je
velký! Vyznávám, že není božstva kromě Alláha! Vyznávám, že Muhammed je
posel Alláhův. Vzhůru k modlitbě! Vzhůru k dobrému činu! Alláh je
velký! Není božstva kromě Alláha!"
Minaret nás přivede k mešitě - v některých zemích, jako v Maroku nebo v
Íránu, vás coby nemuslima dovnitř nevpustí, v jiných zemích lze klidně
vejít, pokud si (jako to dělají muslimové a také ve svých chrámech
hinduisté a buddhisté) zujete před prahem obuv. Mešita (z arabského
slova masdžid) znamená „místo prostrací", tedy hlubokého klanění se
Bohu, uctivé modlitby. Nerozumí se tím nutně jen stavba - znamená to
prostě zasvěcené místo. Přesto je mešita chápána muslimy mnohem
„světštěji" než sakrální ry mnohých náboženství; musí být udržována v
čistotě, ale jinak je tam do no mnohé - lidé tam spí a odpočívají v
horkém odpoledni, jedí, živě rozprávěj hrají si tam děti. Vždy se tam
kromě modliteb konala i různá shromáždění, jednání i soudy, také se tam
leckde studuje a vyučuje teologie. Nejsou tam židle ani lavice,
muslimové se modlí na kobercích na zemi. S mešitou sousedí vždy místo k
rituálnímu omývání.
Rozmanitost islámu
Architektura mešit obráží vnitřní rozmanitost islámu, liší se podle
jednotlivých oblastí a epoch muslimských dějin. (Vidíme to i v Evropě:
indičtí muslimové přinesli indicko-islámské pojetí mešit do Británie,
např. do Birminghamu, v Paříži zase nalezneme alžírské pojetí, tvarově
zcela odlišné.) Někdy architektura mešity zobrazuje vizi islámského
ráje: klenba znamená oblohu, sloup kmeny bájných stromů a fontány a
jezírka hojnost vody: ta vždy patří k představě pouštních národů o
rajské krajině. Ve zdi mešity je vždy mihráb, vy klenek (někdy bohatě
zdobený) či jiné označení správného směru modlitby - muslim se vždy
modlí čeleni k Mekce. Je tam i kazatelna, využívaná zejména při
pátečních společných bohoslužbách. Islámské výtvarné umění - podobně
jako u Židů -je „handicapováno" přísným zákazem zobrazovat živé bytosti
(aby se zabránilo idolatrii, modloslužbě). O to více se rozvinulo ve
dvou dovolenych oblastech, v zobrazování rostlinných motivů, a zejména
v kaligrafii. V mešitách nejsou obrazy ani sochy - místo nich tam však
nalezneme nádherné provedé citáty z Koránu či jména nejvýznamnějších
zakladatelských osobností islám prvních chalífů; nenajdeme tam chór ani
varhany - místo hudebních nástrojů č chórového zpěvu zní při
bohoslužbách jen recitace Koránu.
Závěr
Viděl jsem na mnoha místech naší planety zříceniny chrámů různých
náboženství, ano, i celá města mrtvých chrámů. Svatyně rostou a
rozpadají se, často však právě z jejich trosek povstávají nové. Mnohá
náboženství stavěla své chrámy s oblibou na místech svatyň předchozích
náboženství; zřejmé měla smysl p posvátnost místa.
Vzpomínám najeden citát z díla francouzského spisovatele a vášnivého
letce Antoine de Saint-Exupéry. Jednou v noci letěl nad
rozbombardovanou Francií. Všude viděl samé trosky. Vypadaly jako
rozptýlené balvany. A nápad! ho: Jednou z těch trosek bude postaven
chrám.
A k tomu se mi vnucuje zvláštní asociace. Sigmund Freud, jemuž vytýkal
že se příliš zabývá „bahnem" pudovosti, ležícím v temných kobkách
nevědomí včetně pudu agresivity a destrukce, napsal v jednom dopise:
„Což nevíte, že jsem musel hrát ďábla, aby jiní z toho, co jsem
vytěžil, mohli postavit nádherné katedrály?" Jak asi budou vypadat
chrámy, postavené jednou z toho, co se nám dnes zdá temné či co leží v
troskách kolem nás a v nás?
Doporučujeme Vám k přečtení celou knihu Prolínání světů - Tomáš Halík vydanou v roce 2006
Telestézická společnost PannaCz.com