Uspořádání životních energií, používané v Japonsku se opírá o čínský model učení o pěti prvcích. Přesto však obsahuje některé pozoruhodné
zvláštnosti, pomáhající důkladnému pochopení práce s energií.
Ki – jemnohmotné životní síly
„Ki“ je v japonštině pojem, zahrnující všechny jemnohmotné životní
síly. Obíhá v lidském těle v podobě různých, po sobě jdoucích kvalit.
Proto je v následujícím textu popsané číslo 1 (keki) největší síla, vybavená
jen primitivní schopností řídit. Naproti tomu číslo 7 (Shinki) je síla,
nejdokonaleji organizující silové proudy v těle, aniž by byla sama
schopna čehokoli dosáhnout.
Tato energetická forma je tedy jakýsi
řídící program, sloužící k tomu, aby ke všemu, co je třeba v organismu
učinit, byla nejužitečněji nasazena správná síla, ve správném množství
a vhodném čase.
Kekki – zásobárna těla živící vitalitou - krev
Forma Ki, zásobující tělo tím, co ho živí, se nazývá kekki. Kek je
odvozeno od slova
ketsu „krev“. Kekki je živící vitalita. Toto silové
pole je člověku k dispozici, když dovolí sám sobě účastnit se výměnou,
setkáním s ostatními pozemskými bytostmi věčného koloběhu nasycování
sebe i druhých.
Kekki je nejméně organizovanou energetickou tělesnou
formou, a proto ji lze nejsnadněji použít vlivem silněji organizovaných
sil k nasycení nějaké jiné struktury. Kekki je něco jako hlína, z níž
se vytvarují a vypalují cihly na stavbu budov. Kekki (vitalita)
potřebuje příležitost, aby se shromáždila a mohla sloužit jako potrava
a splnila tak svůj úkol na tomto světě. Tuto úlohu dovršuje následující
energetická kvalita.
Shioki – zásoby a vůle k přežití - forma
Forma Ki, dávající tělu strukturu, v níž se shromažďuje a působí
vitalita (kekki), která mu pomáhá
„držet pohromadě“ a nerozpadnout se,
protože jsou v jeho složení nashromážděny dostatečné zásoby a vůle k
přežití, se nazývá shioki. Dalo by se to přeložit jako
„Ki soli“ nebo
„Ki minerálů“. Shioki je struktura - forma, v níž se shromažďuje kekki
po určitý čas (délka života), a tak vyvolává bytí jedince. Toto lidské
silové pole se vytváří, když člověk přijímá svou pozemskou existenci
jako zásadně účelnou. Co nechce naplnit žádný účel v souvislosti
života, nepotřebuje ani k tomu vhodnou strukturu. Tento smysl zde nelze
chápat jako vyšší duchovní smysl bytí. V této souvislostí jde spíš o
to, abychom uznali vlastní pozemské bytí jako důležitou a trvalou
možnost získávat zkušenosti a uspokojovat vlastní potřeby.
Shioki
představuje i konstituci člověka, jako stěžejní možnosti seberealizace
a přirozeně i jeho hranice. V případě zničení shioki se uvolní v něm
obsažené kekki, aby mohlo živit jiné shioki a umožnit mu jeho funkci.
To je důvod, proč se v rámci určitých rituálů od pradávna prováděly
krvavé oběti. Už ve Starém zákoně nacházíme tyto praktiky. Později
vzniklý křesťanský rituál večerní hostiny představuje ve svém původním
významu spojení čistě výživných a strukturu nesoucích sil. „Krev (víno)
a tělo Krista (hostie)" požívají věřící. Syn boží takto živí a posiluje
ty, kdo ho chtějí následovat. Kdo se živí božím tělem a krví, stane se
bohu podobným, řídí se podle kosmického řádu životních sil. Bůh, jenž
se obětuje, aby naplnil své věřící, kteří se takto probouzejí k vlastní
božskosti, je archetypickým obrazem mnoha náboženství. I obětní
hostina, připravená pro božstvo, zasvěcená mu v rituálu a požitá
věřícími, je rovněž příkladem tohoto principu. Násilným porušením
struktury (shioki) lze v rámci krvavé oběti vykonávat energetickou
práci s uvolněnou kekki. Ale tyto praktiky jsou v rozporu s kosmickým
zákonem Stvořitele.
„Nezabiješ" je základní pravidlo každého druhu
Životní energie a jeho znevažování tak změní jakoukoli práci s energií,
že její výsledek je dlouhodobě nepřátelským životu všech zodpovědných.
Problematika krvavé oběti je pro mnoho lidí důvodem nejíst maso. Ale v
případě stravování existuje v práci s Životní energií ještě jiné
hledisko. Za prvé mají i rostliny, jako všechno živé, určitý druh
„krve" (kekki) a za druhé potrava není žádnou energetickou obětí v
užším slova smyslu, jak jsem o ní mluvil výše. Určité složky bytosti,
která je spotřebována, aby živila ostatní, v ní zůstanou jako v potravě
obsaženy. Při krvavé oběti v rámci práce s Životní energií tomu tak
není. Kromě toho je jídlo nutností. Energetickou práci lze provádět i
bez krvavé oběti. Aby mohl shioki naplnit smysl svého bytí, potřebuje
vztahy k živým strukturám, jiným bytostem, zejména svého vlastního
druhu.
Mizuki – podstata vztahů
Forma Ki, podstata vztahů a komunikace, která narušuje oddělenost,
umožňující radost, hravost, pocity pohody v tělesném soužití a mnohé
další důležité zkušenosti, se nazývá mizuki. Do češtiny přeložené
znamená „Ki vody“ nebo také „Ki tekutin". Mizuki je síla vztahů -
„zvítězit ustoupením (sebezapřením)“. Toto silové pole má člověk k
dispozici, když chce proudit ve věčné souhře proměn a zúčastnit se
podle svých možností tance tvůrčích sil. Mizuki vytváří mj. základní
pocitové vzory pradůvěra, radost a oddanost. Aby mizuki mohlo z mnoha
vztahů vybrat ty, které jsou vhodné pro danou osobnost a její vývoj a
důležité jako základ trvalých zkušeností, musí ho účelně řídit jiná
síla.
Kuki – seberealizace a růst
Forma Ki, napomáhající ohraničením a přičinlivostí udělat ze vztahů k
ostatním částem světa to, co člověk potřebuje pro svůj vývoj, se nazývá
kuki. V překladu znamená tento pojem „Ki plynů" nebo také „Ki vzduchu".
Kuki je seberealizace (růst a rozumně se účastnit života). Toto silové
pole má člověk k dispozici, když přijme svou individualitu jako
důležitý nástroj svého vývoje.
Aby se neuskutečňoval růst a snaha na
úkor okolí, nýbrž ke blahu všech, potřebuje kuki sílu, která mu pomáhá
zaměřit se na potřeby vlastní osobnosti a bytostí, s nimiž stojí v
přímém poměru - tedy najít společný taneční rytmus, aniž bychom si
vzájemné šlapali na nohy.
Denki – řád
Forma Ki, dávající snaze, tomuto puzení k růstu, ohleduplné
nasměrování, se nazývá denki. Dá se přeložit jako „Ki hromu“. V této
souvislosti je zajímavé, že síle hromu se v hexagramu č. 51 v čínské
knize moudrostí a věšteb I-ťing připisuje uvádění člověka do styku s
tvůrčí silou. To zpočátku vyvolává hrůzu a obavy, ale tento očistný
zážitek pomáhá najít správný postoj k profánním záležitostem a eticky a
morálně správně jednat.
Toto silové pole má k dispozici ten, kdo uznal,
že nemusí růst na úkor svého blaha ani ostatních. Denki vyrván mj.
pocitové vzory láska, soucit a důvěru v boha, ale jen pod tou
podmínkou, že během působení denki se neprovádí žádná jiná činnost.
Denki dává životu řád, značně zesilující i pud sebezáchovy. Přirozená
čestnost ve vztazích k ostatním i tolerance rovněž vyplývají z této
energie. Aby bylo ohleduplné jednání jedince, vyvolané denki, řízeno
tak, že se jeho vlastní vývoj nezastaví, potřebuje další silovou
kvalitu.
Jiki – magnetická síla
Forma Ki, pomáhající člověku nacházet v každé situaci přesně
odpovídající doplnění své bytosti, které mu předvádí potlačené stinné
stránky a zároveň mu pomáhá přízní, plnou pochopení, rozvíjet nevyužité
vlohy, se nazývá jilci. To lze přeložit jako „magnetická síla" nebo
„koncentrující síla“. Je k dispozici tomu, kdo se smířil s rozumnými
úkoly a trvalými spojeními, nutnými k jeho rozvoji. Jiki se stará o to,
aby se na každý hrnec dostala správná poklička, stupňující při zahřátí
(vztah: viz element oheň) v hrnci tlak, protože z této situace není
úniku. Když ti přitom napadá partnerství, není to náhodou. Je zde
opravdu souvislost. Aby se formy životní energie, popsané v posledních
šesti bodech, vždy daly ve správné míře a správným způsobem do pohybu,
musí být nasazena nejvyšší řídící síla, zabezpečující stabilní,
plynulou rovnováhu (homeostáza) v celém systému.
Reiki – duševní síla
Forma Ki, organizující komplexně správné nasazení všech podřízených
životních sil, se nazývá reiki. Tento pojem lze přeložit jako „duchovní
(duševní) síla". Je to ta jakost životní energie, která je ve hmotném
světě nejblíže božské tvůrčí síle, prameni veškerého života. Vyšší
(jednotné) formy životní energie se nemohou projevit v materiálním
světě.
Shinki – Boží Ki
Boží Ki, z něhož je stvořeno vše, co existuje a k němuž se vše vrátí po
ukončení svého materiálního bytí, se nazývá shinki. Shinki působí z
vnějšku hmotného světa prostřednictvím reiki, stojící dostatečně blízko
jako principu jednoty tak principu oddělení, aby tvořilo místo dotyku
obou, a tak zůstala zachována plynulá rovnováha proudů jin a jang.
Shrnutí
Na našem malém výletě ses seznámil s řadou modelů práce s životné
energií. I když se na první pohled zdají tak rozdílné, všimneš si mnoha
podstatných shod, budeš-li se jimi déle zabývat. Není se čemu divit,
protože ať jsou tyto „mapy života“ vymyšleny a používány jakkoli,
vztahují se vždy k jedinému prameni tvůrčích sil.
Jedná se vždy o
představitele lidské rasy, kteří chtějí chápat svůj svět a naplnit svůj
život smyslem a štěstím. A je zbytečné snažit se lineárně převádět
jeden model na druhý. Zabývej se důkladně každým z nich, hledej
příklady ve všedním životě a duch, který všechno sjednocuje, se ti
zjeví.
V případě zájmu o práci s Životní energií Vám doporučujeme knihu Lebensenergiearbeit – Walter Lubeck 1998.
Z materiálů
telestézické společnosti PannaCz.com