Dovedete si představit, že bych, snad tam. kde v úsilí odhalit atributy
tamtu neuspěli takoví muži jako Court de Gebelin, Eteilla, Christian a
Lévi, já mohl jen vlastní silou a inteligencí pozvednout závoj, který
je tak mátl?
Z S. L. MacGregor Mathersova dopisu fráteru Levavi Oculosovi (Percy Bullockovi) z 2, dubna 1900.
S. L. MacGregor Mathers tajemství kabalistických atributů
S. L. MacGregor Mathers nepochybně vyřešil tajemství kabalistických
atributů tarotu silou svých vlastních znalostí okultních zákonů a
jasnozřivého porozumění, a nikoliv na základě návodů, které prý našel v
onom záhadném „číselném rukopise", jenž údajně obsahoval esenci magické
soustavy Zlatého úsvitu.
Mathers měl pro svá okultní bádání v tarotu, který studoval v knihovně
Britského muzea, k dispozici mnoho informací již publikovaných:
- V dílech Courta de Gebelin (1781) i v díle Eteillově (pseudonym
Allietův) z roku 1785 již byla jasně zveřejněna spojitost mezi
hebrejskou kabalou a tarotem.
- Na základě díla EHphase Léviho, včetně jeho knihy Dogma a rituál
vysoké magie z roku 1856, bylo možné rozvíjet kabalistické teorie
Eteitlovy i principy, jež Mathers zahrnul do magické soustavy Zlatého
úsvitu, a sice:
a) že 22 velkých arkán odpovídá 22 hebrejským písmenům, kde Alef
= Mág a Sin = Blázen,
b) že 40 karet malých arkán, složených ze čtyř barev po deseti
kartách, přímo odpovídá židovské kosmologii Čtyř světů po deseti
emanacíchm
c) že 16 vysokých karet s figurami jsou čtyři rodiny o čtyřech členech a zobrazují magické permutace Tetragramu jakožto 4x4
d) že čtyři barvy, tedy žezla, kalichy, meče a pentakly,
odpovídají živlům, tedy Ohni, Vodě, Vzduchu a Zemi, a písmenům
Tetragramu, Jod, He, Vav a koncovému He.
Podle latinských překladů z pera Rittangeliova (1642) a Pistoriova
(1587) bylo dostupné hodnotné vydání kabalistického textu Sefer
jecira, které umožnilo přehledně uspořádat astroiogické atributy
hebrejské abecedy (i když různí překladatelé byii spíše na rozpacích,
jaké je správné spojení mezi se sedmi planetami a sedmi dvojitými
hebrejskými písmeny). Mathers sám ve své publikaci Tarot píše, že
podle jeho „soudu Sefer jecira zajisté poskytuje kabalístický klíč
k tarotu" (s. 33). Mathers byl vybaven nesmírnými eklektickými
okultními znalostmi i výše uvedenými kabalistickými informacemi, a
proto moh propojit 78 tarotových karet s kosmologií židovské kabaly,
propojit čtyři soubory deseti číslovaných karet s deseti sefirotami
Stromu života, uspořádat 16 vysokých karet tak, aby odpovídaly tajným
kabalistickým obrazcům čtyřpísmenného jména Božího (JHVH). Krále,
Královnu, Rytíře a Páže, které předpokládal Lévi, nahradil Rytířem
(Otcem), Královnou (Matkou), Králem (Synem) a Pážetem (Dcerou). Tento
Mathersův pronikavý kabalistický vhled unikl pozornosti Waiteově i
Caseově, ale Crowleymu ne, a uspořádat předpokládané korespondence mezi
hebrejskou abecedou a pořadím tarotových karet tak, že Blázen vede
tarotovou radu a odpovídá písmeni Alef, prvnímu v hebrejské abecedě.
Mathersův objev - nejvyšší magická formule magické soustavy Zlatého úsvitu
Tento poslední Mathersův objev je nejvyšší magickou formulí magické
soustavy Zlatého úsvitu. Učení týkající se geomancie, tattev,
astrologie. Enochova jazyka i symboliky samotných rituálů jsou všechna
rozpracováním právě této formule Alef = 0 = Blázen.
Také 48. verše první kapitoly Knihy zákona to výmluvně opakuje; „Mým
prorokem je blázen se svou jednou, jednou, jednou, cožpak to podle
Knihy není Vůl a nic?"
Jak Mathers objevil toto jednoduché, lež důležité tajemství tarotu, že
Blázen a nikoliv Mág je první kartou v tarotovém balíčku? Pokusme se
rekonstruovat logiku Mathersova kabalistického řešení. Odhalíme tak
správné umístění hebrejské abecedy a 22 karet velkých arkán. Mathers
nejdříve upravil pořadí tarotu podle hebrejské abecedy, jak je zapsáno
v 22. kapitole Dogmatu a rituálu vysoké magie Eliphase Léviho pod
titulem „Kniha Hermova".
Hebrejština
|
Tarot
|
Alef
|
I Mág
|
Beth
|
II
Velekněžka
|
Gimel
|
III
Císařovna
|
Dalet
|
IV Císař
|
He
|
V Hierofan
|
Vav
|
VI Milenci
|
Zajin
|
VII Vůz
|
Chet
|
VIII
Spravedlnost
|
Tet
|
IX
Poustevník
|
Jod
|
X Kolo
štěstí
|
Kaf
|
XI Síla
|
Lamed
|
XII Viselec
|
Mem
|
XIII Smrt
|
Nun
|
XIV Mírnost
|
Samech
|
XV Ďábel
|
Ajin
|
XVI Věž
|
Pe
|
XVII Hvězda
|
Cade
|
XVIII Luna
|
Kof
|
XIX Slunce
|
Reš
|
XX Soud
|
Šin
|
0 Blázen
|
Tav
|
XXI Svět
|
Potom Mathers přehledně uspořádal atributy hebrejské abecedy podle Sefer jecira:
Hebrejština
|
Tarot
|
Alef
|
Vzduch debo
Duch
|
Beth
|
Saturn
|
Gimel
|
Jupiter
|
Dalet
|
Mars
|
He
|
Skopec
|
Vav
|
Býk
|
Zajin
|
Blíženci
|
Chet
|
Rak
|
Tet
|
Lev
|
Jod
|
Panna
|
Kaf
|
Slunce
|
Lamed
|
Váhy
|
Mem
|
Voda
|
Nun
|
Štír
|
Samech
|
Střelec
|
Ajin
|
Kozoroh
|
Pe
|
Mars
|
Cade
|
Vodnář
|
Kof |
Ryby
|
Reš |
Merkur
|
Šin
|
Oheň
|
Tav
|
Luna
|
Pak Mathers učinil odvážný krok, když se rozhodl vyjmout kartu bez
čísla, tedy Blázna, z polohy mezi 21. a poslední kartou, umístit ji
logicky jako první v řadě, a tím pořadí karet upravit. Mathers možná
při tomto rozhodnutí vycházel z výzkumů Courta de Gebelina (Le Monde
Primitif, 1787), jenž také dával Blázna na začátek velkých arkán. Toto
radikální upořádání je rozhodujícím tahem, který znovu objevil ztracené
esoterické pořadí tarotu
Astrologické ekvivalenty
Když potom soustředil pozornost na 12 tarotových klíčů, které
odpovídají 12 znamením zvěrokruhu a 12 jednoduchým hebrejským písmenům,
Mathers zjistil, že zaměníme-li dva klíče v přirozeném tarotovém
pořadí, dostaneme úplnou shodu mezi symbolikou tarotových obrazů,
uspořádáním pořadí hebrejské abecedy a odpovídajícím astrologickým
atributem podle Sefer jecira. Šlo o dvě karty, a sice Klíč VIII,
Spravedlnost, a Klíč XI, Síla. Podle nového uspořádání, kdy první
kartou je 0, Blázen, dostaneme tyto astrologické ekvivalenty:
Tarotové pořadí
|
Tarotová karta
|
Hebrejská abeceda
|
Astrologický obraz
|
Klíč VIII
|
Spravedlnost
|
Teth
|
Lev
|
Klíč XI
|
Síla
|
Lamed
|
Váhy
|
a záměnou pořadí nastolíme astrologickou
shodu:
|
|
|
|
Upravené tarotové pořadí
|
Karta
|
Hebrejština
|
Astrologický
atribut
|
Klíč VIII
|
Síla
|
Teth
|
Lev
|
Klíč XI
|
Spravedlnost
|
Lamed
|
Váhy
|
Mathersovo odůvodnění této záměny se opíralo o tradiční obrazové
symboly kiíčů. Nahrazení osmého klíče jedenáctým umožnilo, aby karta
zobrazující váhy odpovídala znamení Vah, a symbolický obraz lva
odpovídal znamení Lva.
- A nakonec Mathers obrátil pozornost na planetární atributy sedmí
tarotových klíčů, které získal ze Sefer jecira. V novém uspořádání
tarotu, které začíná Bláznem, odpovídá sedmi planetám těchto sedm
tarotových karet.
Doporučujeme Vám zakoupit následující literaturu
- Cartwright, Fairfax – The Mystic Rose From the Garden of the King 1976
- Case Paul Foster – An Introduction to the Study of the Tarot 1920
- Crowley Aleister – The Book of Thoth 1969
- Marhers, S.L. MacGregor – The Tarot 1971
- Papus – The Tarot of the Bohemians 1975
- Waite Arthur Edward – The Pictorial Key to the Tarot 1959
- The Key of It All 1994, v Češtině 1999
- Wirth Oswald – The Tarot of the Magicians 1927