je schopnost zjistit dané dispozice, které mohou být následně podpořeny a rozvíjeny. Především u dětí, kde vytvořením opravdové dovednosti (rozvojem talentu) z prvotního nadání, může být základ úspěchu v zaměstnání a také osobním životě každého jednotlivce.
Jedná o tyto základní druhy nadání:
Logické nadání (myšlení) | LOGOS |
Rétorické (mluvní) dovednosti | RETORS |
Prostorová představivost | VIRTUS |
Tvořivost | OPERAS |
Praktické nadání | PRAKTIS |
Pohyblivost a koordinace těla | AGILIS |
Hudební nadání | MUZIS / SENSUS |
Sociální kompetence | INTERATERS |
Logické myšlení je schopnost důsledně posloupně správně myslet od jednotlivého ke všeobecnému a obráceně. Umět využít při řešení jednoho problému všeobecně platné zákonitosti. Logické myšlení je také vyjádřeno schopnosti zacházet s abstraktními symboly a čísly. Z větší části je vrozenou záležitostí.
- abstrakce – myšlenkový proces, schopnost objekty a jejich využití nahradit symboly.
- indukce – typ úsudku, kdy se z jedinečných výrobků usuzuje na obecný závěr
- dedukce – typ úsudku, kdy se z přijatých výroků odvozuje nové tvrzení.
- sylogizmus – určitý typ deduktivního úsudky, jehož obě premisy a závěr jsou kategorickými soudy.
Důležité principy logického myšlení se objevují ve dvou letech dítěte hlavně ve formě jednoduchých logických funkcí (až potom, buď – nebo atd.), později přichází období tvoření pojmů (zvíře – má obvykle čtyři nohy, ptáček – všechno co lítá atd.).
U "mluvních" dovednosti se jedná o jazykové nadání, obecně se projevující ve znamenitém zvládnutí řeči, v lásce k ní a v úsilí řeč zkoumat.
- láska k řeči
- schopnost vyjádřit se
- velká slovní zásoba
- plynulost řeči
- lehlé učení se cizím jazykům
- zájem o prozkoumávání jazyků
O jazykovém nadání mluvíme tehdy, když dítě rozumí mluvenému slovu a rozpozná, zda se jedná o mateřský jazyk nebo cizí řeč. Je si jisté v odpovědích, umí zformovat svoje vlastní myšlení a podělit se o ně. Pasivní schopností v tomto případě je umění porozumět druhým. Velká slovní zásoba, schopnost rozpoznat a pochopit jemné odstíny jednotlivých slov, cílená volba řečnických prostředků a slohových tvarů nebo zjevně citlivost pro UK (zvuk) řeči jsou projevy jazykové inteligence.
v politice, médiích, spisovatelství, žurnalistika, učitelství, obchodnictví, diplomacie, simultánní překladatelství.
dopisy, slohové práce, referáty, projevy, básně, přenášky, bohatá fantazie, zaujetí při popisování, písemné vyjádření.
Prostorová představivost je schopnost umět si perspektivně správně představit tvary a předměty a doplnit si svou představivostí ty části předmětu, které jsou našimi smysly, v určitém úhlu, neviditelné. Je to také schopnost uložit si do paměti celkový vzhled určitého předmětu, umět jej opětovně poznat, zařadit a nakreslit. (Stůl, židle aj.).
- orientace – schopnost umět odhadnout jednotlivé pozice v prostoru a správnou polohu objektů.
- perspektiva – prostorové vidění a schopnost doplnit skryté.
- vnímání detailů – smysl pro „nepodstatné“, objevení formy, polohy, uspořádání detailů.
- poznání tvaru a vzoru.
- reprodukce tvaru a vzoru.
Pro rozvoj prostorové představivosti potřebuje dítě výlety prostorem. Při tom se ukáže, že některé děti se orientují v prostoru rychleji, všímají si důležitých prostorových značek, jako je velikost, poloha, uspořádání předmětů a také si vše lépe pamatují. Šestileté dítě běží naproti hozenému míči a jistě jej chytí. Z pohledu neurofyziologie se jedná o komplexní průběh pohybu. Vedle motorických schopností hraje velkou roli také vnímání objektu, jeho délka, velikost, rychlost. Správné rozdělení prostoru je důležité u většiny sportů, hlavně v míčových hrách. Nadané dítě umí nejpozději v šesti létech dobře prostorově kreslit. Dokáží tak brzy kreslit nejenom geometrické tvary, ale také rostliny, zvířata, obličeje a sochy. Ve stejném období se začínají zajímat o nakreslené plány měst, které se snaží číst a porozumět jim.
architekt, technický kreslič, veškeré zaměstnání pracující s návrhem, kresbou nebo schématem ( stavební inženýr, technický projektant, elektrikář aj.).
Tvořivost je schopnost vytvářet při úlohách a problémech rozdílného rázu přiměřené a výstižné nápady. Rozhodující je, jak jsou tyto nápady četné, originální, smysluplné a opravdové.
- pohotovost – bohatost myšlenek.
- flexibilita – rozdílnost neobvyklých myšlenek.
- originalita – původnost myšlenek ve společenském srovnání
- elaborace – míra zpracování konkrétních myšlenek.
- imaginace – představivost, obrazotvornost, např. schopnost vcítit se a vytvářet obrazy.
Tvořivost se dá odhalit pozorováním předkládaných postřehů. Děti projevují velký zájem v určité oblasti a mají silnou vnitřní motivace se tímto zájmem neustále zabývat. Tvořivé osobnosti dávají přednost komplexu jednoduchosti. Tedy improvizují. Často si při hře vymýšlejí stále nová a nová pravidla, při domácích pracích stále mění pořádek a způsob provedení úkolů, u vaření zkouší nové recepty, přísady a koření. Kreativní osobnosti jednají často impulsivně, umí se rychle přeorientovat na novou situaci, změnit plány, rychle a spontánně rozhodnout. Jejich myšlenky jsou více impulsivní a vzácně racionálně zdůvodnitelné. Kreativně nadaní lidé jsou nezávislí v myšlení a jednání, je jim většinou lhostejné, co si ostatní o nich a jejich idejích myslí. Tvrdohlavost, sebezapření, vnitřní motiv a umění se věcí důsledně a dlouhodobě zabývat. Studium je nezbytné, samotný talent nestačí.
Praktické nadání je dovednost zacházet s nástroji, materiály, umět účelně a obratně řešit technické problémy.
- ovládání nástroje - znalost způsobu fungování a zkušenosti s používáním.
- zvládnutí materiálů - znalost vlastností materiálů a možnosti zpracování, zkušenosti se zpracováním.
- jemné a hrubá motorika – schopnost účelně a obratně zapojit prsty a ruce (naučit se rychle používat příslušný nástroj)
- technické chápání – znalost funkčností a zvláštností (př. rychle zamknout)
Nejprve jde o uchopení a zkoumání předmětů, stejně jako jejich praktické ovládání. Důležitou podporou správného vývoje inteligence „uchopení předchází pochopení“. Děti, jejichž motorický vývoj byl zpomalen, mají častěji v pozdějším věku nedostatky ve čtení a psaní. Praktický a poznávací vývoj zůstává dlouhou dobu vzájemně propojen. V předškolním věku převažuje praktické řešení problémů. Prakticky nadaní jsou nápadní. Zabývají se řešením každého technického problému, který jim vstoupí do cesty. Rádi předměty rozebírají. Mívají obdivuhodné odborné vědomosti o určitých věcech a přístrojích.
Lidé s tímto nadáním se stávají dobrými nejen v řemeslech, tento druh nadání ke své profesi potřebují také zubaři, chirurgové, architekti, také hudebníci či neurofyziologové.
Nadání k pohyblivosti a koordinaci těla je schopnost rychle a správně si osvojit pohybové vzory a umět je realizovat.
- schopnost napodobení pohybu
- pohyblivost kloubů
- rychlost
- síla
- výdrž
- komplexní koordinace průběhu pohybu
- adekvátní řešení problémové situace
Zvládnutím určitého druhu sportovní disciplíny nelze určit sportovní talent. Každý může pomocí pravidelného cvičení, motivace a nadšení ze sportu dosáhnout i menších úspěchů. Za člověka se sportovním talentem se v psychologii považuje ten, kdo na základě svého postoje nebo svých vrozených či získaných dovedností oplývá zvláštním nadáním nebo výjimečností pro sportovní výkony. Nadání pro vrcholový sport má osoba nacházející se ve vývojové fázi, od které můžeme očekávat, že v určitém věku za pomocí dobře zvoleného tréninku a podpory dosáhne vysoké výkonnosti a mimořádných výkonů v určité sportovní disciplíně. Důležité pro úspěch jsou souhra nadání, podpory, víry, schopnosti vydržet a ctižádosti.
Hudební nadání je schopnost používat volní prostředky hudby, jako jsou tóny, hlasy a zvuky, umět jim porozumět, dobře slyšet, interpretovat, kombinovat a reprodukovat. Hudba sama o sobě je všeobecně popsána jako jedno z nejdůležitějších lidských životních vyjádření, které nás ovlivňuje různými způsoby.
- schopnost melodičnosti, harmonizace
- rytmické schopnosti
- mechanicko-technické schopnosti
- nadání dramatického vyjádření
- formování tónu a smyslu pro rytmus
- tvůrčí schopnosti.
Muzikálnost je z tohoto hlediska údajně vrozenou záležitostí a v průběhu našeho života se podstatně nemění. Po zjištění hudebního nadání je nutné správné podporování tohoto daru.
- zájem o hudbu
- časté poslouchání hudby
- rozlišování hudebních repertoárů
- společné broukání a zpívání, intonačně správné
- rozpoznání falešného zpěvu
- zpívání „pro legraci“ – př. „já mám hlad“
- aktivní provozování hudby
- aktivní pohyb na hudbu
toto nadání je nezbytné rozvíjet soustavným cvičením.
Sociální kompetence je schopnost rozpoznat smýšlení a pocity sám u sebe (intraindividuální) a u ostatních (interindividuální) a přiměřením způsobem a chováním s nimi jednat.
- vytváření a zachování vlastního pozitivního obrazu
- sebedůvěra
- vlastní motivace a schopnost se pro něco nadchnout
- schopnost sám sebe zaměstnat
- konstruktivní zacházení s porážkami
- konstruktivní zacházení se strachem
- empatie (EMPHA), schopnost vžít se do pocitů druhých
- konstruktivní zacházení s konflikty
- schopnost pracovat v týmu – stanovit a prosadit s ostatními pracovní strategii a cíle
- schopnost navazovat styky a pečovat o ně
- připravenost ke kompromisům
- přesvědčivost
- sociální angažmá
Lidský vývoj je bez sociální integrace velmi omezený. Zažít a umět zpracovávat pocity jako pozornost, existenční jistotu, odmítnutí, důvěru, smích, pohlazení, lásku, přátelství, hádku, usmíření, porozumění, důvěru, společný pocit štěstí, bezpečí, to je základním předpokladem pro rozvoj citového a sociálního učení. Nedostatek těchto zkušeností vede nejenom k omezení komunikačních a sociálních schopností, ale také k opožděnému tělesnému a duševnímu vývoji jedince. Při dlouhodobém sociálním zanedbání není možné vzniklé vývojové opoždění překonat vůbec.
Nadání
Nadání je základnou, ze které se následně odvíjí talenty a tím celý životní příběh každého jedince. Včasné rozpoznání směru nadání je předpokladem pro zdárný vývoj talentu bytosti a jeho úspěšnost jak v soukromém, tak také profesním životě. T. G- Masaryk považoval lásku a práci za osu bytí člověka. Tak láska a práce rozhoduje o životním pocitu štěstí, uspokojení a naplnění smyslu života.
Nadání si lze představit jako základní desku domu, na kterém jsou postavená jednotlivá patra domu, rozdělená na místnosti, kde základní deska domu je nadáním, které je rozvíjeno do jednotlivých oblastí (oborů) – pater domů s jednotlivými talenty (schopnostmi - místnostmi v domě). Talenty pak mohou vstupovat i do několika pater (oborů) a tím vytvářejí sloupce (mozaiku) možností uplatnění v profesním životě. Někteří jedinci mají svůj dům postavený již v dětství. Jiní jej pracně budují a někteří jej nepostaví nikdy.
Bez něj bychom se nemohli pohybovat, mluvit, myslet, vykonávat jakoukoliv činnost. Spojením jednotlivých nadání vzniká talent, který se dále spojuje s inteligencí do tvořivého procesu, který nás provází po celou existenci. Ta by měla směřovat ku prospěchu a rozvíjení života i jeho kvality.
Při poruše - jakékoliv poruše talentu - dochází k nenaplněnosti, nespokojenosti, bytost neví, kde je její místo. Toto se odráží i do ostatních oblastí života člověka a výsledek již známe z každodenního života.
32.X/INT TS – nekonečno, PP – nekonečno. CITAN 300,300,300
FOM povědomí existence NES
ZOD | VENES |
IM | VESPOL |
EX | VEPRON |
CL | VEPART |
AX5 | NESON |
AX6 | TALSN |
Jde o zdrojový talent, který je podmínkou života vůbec. Je axiomem života. Talent k životu není vlastní pouze člověku. Tento talent je vlastní i dalším existujícím bytostem např. rostlinám, zvířatům
Jde o velký talent, který bytosti není vlastní, je na něm jakoby nalepen a svého nositele nutí k maximálnímu výkonu a tímto jej likviduje (v případě, že je napojen na ZOD nositele). Častěji se však objevuje CIZTAL BĚS - „živí“ se jako parazit ve svém okolí. Lidé se v přítomnosti BESTIE (nositel CIZTZAL BĚS) cítí unavení, vyčerpaní. CIZTAL BĚS je automaticky nalézán u bytostí BĚS (bestie MINVOT). Příkladem nositele parazitického CIZTAL BĚS v historii je např. postava Dr. Fausta.
ZOD | MISN | MISN |
IM | ABSTRAKT | ABSTRAKCE |
EX | INDUKCE | INDUKCE |
CL | DEDUKCE | DEDUKCE |
AX5 | STYL | STYL |
AX6 | KOMBIN | KOMBINACE |
Bytosti LOGOS ukazují na stupeň schopnosti správně myslet, najít v problému to podstatné, tedy jádro věci a vyvodit z jakékoliv situace správné závěry. Stupeň kvality této letky určuje schopnost integrace v systému.
BYTS RETORS - udávají stupeň mluvních dovedností, jež se projevuje ve zvládnutí řeči. Patří sem jak „aktivní“ aspekty (porozumění slovu, poznání jazyka) tak „pasivní“ schopnosti (porozumět druhým). Následné uplatnění lidí s vysokým stupněm tohoto druhu nadání je v politice, médiích, žurnalistice, učitelství, obchodnictví, diplomacii a překladatelství.
ZOD | EKIS | |
IM | CITN (cit) | |
EX | VYJADŔOVÁNÍ | |
CL | PLYNULOST ŘEČI | |
AX5 | MYŠLENÍ V JAZYCE | |
AX6 | JEDNOTNÝ JAZYK |
ZOD | PRON | |
IM | VNÍMÁNÍ | |
EX | POZNÁVÁNÍ | |
CL | ORIENTACE | |
AX5 | INTERAKCE | |
AX6 | A6 s PRON |
BYTS VIRTUS - udává stupeň schopnosti vnímavosti materiálního světa i jeho „neviditelných“ částí. Následné uplatnění pro lidi s vysokým stupněm tohoto nadání je v architektuře, technice, všechna návrhářská povolání, kreslící nebo schématická (stavební inženýr, projektant, elektrikář atd.)
Tato letka určuje stupeň schopnosti bytosti tvořit, tedy vytvářet nápady. Důležitá je jejich četnost, originálnost, smysluplnost a opravdovost.
ZOD | OLN | |
IM | IMAGINACE | |
EX | ELABORACE | |
CL | TVORBA DÍLA | |
AX5 | RADUS | |
AX6 | ORIGINALITA |
Tedy souhrn bytostí určujících motoriku (praktické nadání jako jsou dovednosti zacházet s materiály a nástroji) a rovněž také obratnost řešit technické problémy. Tato letka je velmi důležitá u malých dětí, jelikož opoždění ve vývoji zručnosti se obvykle následně projevuje v letce logického a jazykového nadání. Přesně podle „uchopení předchází pochopení“. Uplatnění řemeslníci, zubaři, chirurgové, architekti, inženýři. Toto nadání je také nezbytné pro hudebníky a neurofyziology.
ZOD | TS | |
IM | TEORIE MOTORIKY | |
EX | PRAXE MOTORIKY | |
CL | KVALITA DÍLA | |
AX5 | PROSPĚŠNOST DÍLA | |
AX6 | BUN |
ZOD | CITAN | |
IM | IQ (EQ,MQ,TQ,RQ,VQ) | |
EX | CIQ | |
CL | SENS | |
AX5 | VAC | |
AX6 | ALEF |
Souhrn bytostí určující schopnosti využití smyslu. Jde nejen o schopnosti osvojení si pohybu a umění jej realizovat, také využití sluchu, zraku, hmatu a čichu ve vzájemné spolupráci.
ZOD | ZEN | |
IM | PLARIS | |
EX | VOL | |
CL | SORN | |
AX5 | INTAL | |
AX6 | TALSN |
Souhrn bytostí určujících schopnost
rychle a správně si osvojit pohybové vzory a umět je realizovat. Schopnost pohybu je základní podmínkou ex
istence bytosti. Vysoký stupeň je nezbytný pro sportovce.
89 | anomálie, porucha, úplná absence talentové realizace |
90 | velmi vysoká netalentovanost |
91 | vysoká netalentovanost |
92-94 | středně vysoká netalentovanost |
95 | nedostatečná talentovanost |
96 | nižší chápání souvislostí |
97 | chápání souvislostí bez průměrné realizace |
98 | přátelský vztah bez výjimečnější realizace |
99 | přátelský vztah s průměrnou realizací |
100 | základní talent |
100/I | mírný talent |
100/II | talent průměrné realizace v rámci talentů |
100/III | talent dobré realizace v rámci talentů |
100/IV | talent výborné realizace v rámci talentů |
100/V | vysoký talent |
100/VI | výjimečný talent |
100/VII-X | odstupňovaná geniální talentová výbava |
(c) A.R.X. - talentové testy